2013 01 13 Kristaus Krikštas sekmadienis metai C
EVANGELIJA Lk 3, 15 - 16.
21 - 22
Stiprėjant
žmonių lūkesčiams ir daugeliui pradėjus spėlioti, ar čia kartais ne Mesijas,
Jonas visiems kalbėjo: „Aš, tiesa, krikštiju jus vandeniu, bet ateina už mane
galingesnis, kuriam aš nevertas atrišti kurpių dirželio. Jisai krikštys jus
Šventąja Dvasia ir ugnimi. Kai, visai tautai krikštijantis, ir Jėzus
pasikrikštijęs meldėsi, atsivėrė dangus, ir Šventoji Dvasia kūnišku pavidalu
nusileido ant jo tarsi balandis, o balsas iš dangaus prabilo: Tu mano mylimasis
Sūnus, tavimi aš gėriuosi.
MINTYS PAMĄSTYMUI
„Tu mano mylimasis Sūnus, tavimi aš
gėriuosi" (Lk 3, 22).
Lygiai prieš 600 metų šią Gerąją
Naujieną išgirdo ir į ją atsigręžė žemaičių tauta. Vienas svarbiausių Lietuvos
didžiųjų kunigaikščių - Vytauto ir Jogailos - sprendimų buvo integruoti
Lietuvos Didžiąją Kunigaikštystę į Vakarų Europos kultūrą 1387 metais
krikštijant ją Romos katalikų apeigomis. Tačiau dėl tuo metu susiklosčiusių
istorinių aplinkybių ne visa Kunigaikštystė buvo pakrikštyta. Žemaičių krikštas
Vytauto ir Jogailos buvo pradėtas tik 1413-aisiais, o baigtas 1417 metais,
įsteigiant Žemaičių vyskupystę. Susijungus Livonijos ir Vokiečių ordinams, šių
ordinų atstovai ginklu ir jėga bandė nešti į Žemaitiją krikščionybę. Po
Žalgirio mūšio Žemaičių krikščioninimo ėmėsi Lietuvos didysis kunigaikštis Vytautas
ir Lenkijos karalius Jogaila. 1413 metais Vytautas ir Jogaila plaukė laivais
per Žemaitiją Dubysos upe, kelionę baigė pėsčiomis prie Luokės ant Šatrijos
kalno. Per šią kelionę įvairiose Žemaitijos vietovėse buvo pakrikštyta keletas
tūkstančių žemaičių. Tų pačių valdovų paakinta 60 žemaičių didikų delegacija
nukeliavo į Konstancą, kur vyko visuotinis Bažnyčios Susirinkimas. Ten jie
perskaitė žymųjį žemaičių skundą prieš Livonijos ir Vokiečių ordinus ir prašė
įkurti atskirą vyskupystę. Paskui buvo surengtos diskusijos, kuriose pirmą
kartą iškeltos tautų ir žmogaus teisių idėjos, tapusios moderniųjų laikų tautų
ir žmogaus teisių deklaracijų pagrindu. Tai buvo pirmas kartas, kai gausi
delegacija iš Lietuvos ir Žemaitijos dalyvavo tokiame tarptautiniame tuometinės
Europos Bažnyčios vadovų ir valstybių valdovų forume. 1417 metais Konstanco
visuotinio Bažnyčios Susirinkimo įgalioti Vilniaus
vyskupas ir Lvovo arkivyskupas atvyko į Žemaitiją, įsteigė Žemaičių vyskupystę
su centru Medininkuose (dabar - Varniai) ir konsekravo pirmąjį Žemaičių vyskupą
Motiejų. Lietuvos didžiojo kunigaikščio Vytauto rūpesčiu Varniuose buvo
pastatyta Šv. Aleksandro bažnyčia, įkurtas Žemaičių vyskupystės centras. Įkūrus
Žemaičių vyskupystę, pamažu plėtėsi parapijų tinklas. Dėl Reformacijos įtakos
daugelis turtingų didikų remiamų parapijų atiteko protestantams. Tačiau
skaitant Ragainės
klebono Martyno Mažvydo laišką, rašytą XVI amžiaus pirmojoje pusėje, aiškėja,
jog per pusantro šimto katalikybės gyvavimo metų paprasti žmonės Žemaičių
vyskupystėje jau buvo sąmoningai perėję prie katalikiškų tradicijų ir apeigų. Martynas Mažvydas liudija, kad jo
parapijiečiai, formaliai protestantai, vyksta iš Mažosios Lietuvos į kitą
Nemuno pusę - Didžiąją Lietuvą, kur katalikiškose parapijose švenčiami
popiežiaus įsteigti atlaidai. Žemaičių krikštas sudarė sąlygas lietuvių ir
žemaičių tautoms susivienyti vieno tikėjimo pagrindu (tai to meto Europoje buvo
be galo svarbu) ir sukūrė prielaidas tolesnei Lietuvos valstybės, kaip vientiso
kultūrinio, politinio subjekto, raidai. Tai leido lietuviams ir žemaičiams
perimti katalikiškosios Europos kultūros, ekonomikos laimėjimus ir įsilieti į
tuometinę Europos tautų aplinką.
SKELBIMAI
ŠVENTŲJŲ MINĖJIMAI
01.17 Šv. Antanas, abatas